Kiezen voor de training slaapcoaching; Wat mij motiveerde!

Laatst vroeg iemand mij wat mij gemotiveerd heeft om de opleiding slaapcoaching te doen. Ik weet het al veel langer; Slapen is ontzettend belangrijk. Ben je grieperig of verkouden? Slapen is het beste medicijn. Sta je voor een moeilijke beslissing en twijfel je? Slaap er nog eens een nachtje over. Een beroerde nacht achter de rug? Overdag ben je moe, prikkelbaar en niet vooruit te branden. Lekker geslapen? Je springt fris en fruitig je bed uit! Slapen is dus belangrijk; Het is zelfs een eerste levensbehoefte! Waarom ik gekozen heb voor slaapcoaching als bijscholing, dat vertel ik aan de hand van een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.  

Een aantal maanden geleden meldde een cliënt zich bij mij. Hij gaf aan last te hebben van stress en dit weet hij aan zijn overvol geplande dagen. Zijn wens was meer rust in zijn agenda en hij wilde dit bereiken door duidelijker zijn grenzen aan te geven, dus ook “nee” te leren zeggen. Hij vertelde hier moeite mee te hebben, omdat hij bang was opdrachtgevers en zijn aanzien te verliezen.

Mijn cliënt vertelde de hele dag erg moe te zijn. Slechte nachten lagen daaraan ten grondslag.

Hij kende zichzelf ook niet meer terug; Hij reageerde vaak kortaf op zijn omgeving. “Allemaal stress”, vertelde hij mij, “mijn hoofd zit soms zo vol met wat ik allemaal moet doen. Ik vergeet ook steeds van alles. Daar maak ik mij ook zorgen over. En als ik ’s nachts wakker word, voel ik mij beroerd en begint het malen”.

“In alle eerlijkheid”, vertelde hij, “door de week als ik thuis kom neem ik graag een pilsje.

Dit doe ik om mij te ontspannen. Dat lukt mij anders niet meer. Vaak lust ik er dan nog wel een pilsje”. “Gek”, gaf hij aan, “Ik ben anders niet zo’n drinker. Ik drink hooguit in het weekend één pilsje. Meer niet”. Dit zette mij aan het denken. Door mijn interesse in gezond slapen was ik al eens op zoek gegaan naar informatie op internet. En alcohol, had ik gelezen, kan een negatief effect hebben op een gezonde nachtrust.

In gesprek vroeg ik mijn cliënt terloops of ik hem een praktische tip mocht geven. Dat mocht, graag zelfs. Ik vertelde hem dat alcoholgebruik ervoor zou kunnen zorgen dat hij niet goed sliep. Misschien was het een idee om de alcohol te laten staan. “Doe met deze tip wat jij wilt”,  zei ik nog. Eerst twijfelde mijn cliënt. Zo’n pilsje zorgde er toch ook voor dat hij lekker insliep. Hij was bang om piekerend de nacht in te gaan en nóg minder te slapen. Hij zou erover nadenken.

Twee weken later zag ik mijn cliënt weer. Ik vroeg: “Hoe gaat het met je”. “Goed”, vertelde hij mij.

Ik was stomverbaasd, twee weken daarvoor zat hij absoluut niet lekker in zijn vel en voelde hij zich machteloos en vermoeid. “Vertel”, vroeg ik hem. “Ik kan gewoon weer helder denken en wat wij vorige keer allemaal hebben besproken. Daar ben ik mee aan de slag gegaan”. “Goed om te horen” zei ik, “Wat is er verder veranderd dat je je zoveel beter voelt”. “Het gesprek heeft mij erg goed gedaan”, vertelde mijn cliënt. “Eerst niet, ik bleef moe. Het lukte maar niet. Die tip om niet meer te drinken bleef door mijn hoofd malen. Misschien was dat wel wat.  Ik heb de pilsjes vanaf dat moment laten staan”.

Hierop vertelde mijn cliënt dat hij steeds beter was gaan slapen. Hij voelde zich weer fit, waardoor hij  met een heldere blik naar zijn problemen kon kijken. “Gek genoeg voelen mijn problemen minder zwaar en oplosbaar”, gaf hij aan. “Daar heb ik nu energie voor, want ik slaap de hele nacht weer door”.

Blijkbaar had ik mijn cliënt bij toeval het juiste advies gegeven.

Hierdoor werd de kwaliteit van zijn nachtrust beter, waardoor hij zich ook beter ging voelen. Hij had meer energie wat hem ruimte gaf om succesvol met zijn hulpvraag, meer rust in zijn agenda door grenzen aan te geven, aan de slag te gaan.

Dat dit toeval is, bleek later tijdens de training slaapcoaching. Slaapcoaching blijkt echt maatwerk te zijn. Wat maakt dat iemand slecht slaapt of een kwalitatief slechte nachtrust heeft, is heel individueel. Zelf ben ik niet gevoelig voor cafeïne (koffie, cola en thee met theïne). Ik slaap er prima op. Maar er zijn legio mensen die na een bepaald tijdstip echt geen koffie meer moeten drinken. ‘Ik doe dan geen oog dicht”, hoor ik vaak. Stress is voor mij wel een dooddoener voor een goede nachtrust. Ik word dan het liefst rond een uur of 4 wakker, klaarwakker! Blijkbaar is het dan tijd voor een rondje piekeren.

Maar hoe zit het dan met alcohol zoals in het voorbeeld?

We kennen allemaal het bekende slaapmutsje, een middeltje om lekker in te slapen in drukke, stressvolle tijden. Maar is alcohol wel zo’n geschikt slaapmiddel? Nee, dat is het zeker niet. Je lijkt beter in te slapen, maar je levert enorm in op kwaliteit van slaap. Alcohol onderdrukt je REM-slaap (droomslaap) tot de alcohol in je lichaam is afgebroken.  Juist deze fase is belangrijk voor het verwerken van emoties en is hard nodig voor informatieverwerking en je mentale gezondheid. Geen wonder dat mijn cliënt weer helder naar zijn problemen kon kijken en oplossingen zag toen hij weer beter sliep door de pilsjes te laten staan.

Tijdens de training heb ik geleerd dat een gezonde nachtrust een eerste levensbehoefte is, net als eten en drinken. Ik heb geleerd dat gaan slapen niet een afsluiting is van de dag, maar het begin van een nieuwe dag. En wat je overdag doet of juist laat, heeft veel impact op de nacht. Er is dus sprake van een wisselwerking. Deze kan heel gezond zijn; Wie uitgerust wakker wordt, zal geen moeite hebben om een gezonde leefstijl aan te houden. Deze kan ook ongezond zijn.

Wie moe is door slechte nachten, heeft moeite om keuzes te maken die een positief effect hebben op de kwaliteit van slaap.

Een gezonde nachtrust zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal herstelt en dat je je emoties verwerkt. Vandaar dat het een eerste levensbehoefte is. Slaap je slecht, dan merk je dat direct. Voor mij is dat een goede reden om aandacht te besteden aan de kwaliteit van slapen van mijn cliënten. Want een gezonde slaap kan snel verstoord raken door allerlei verschillende oorzaken. Slaapcoaching is erop gericht dit in kaart brengen (gedragspatronen en oorzaken) en de vicieuze cirkel waar je je in bevindt te doorbreken óf je door te verwijzen naar je huisarts met advies voor de juiste hulpverlening. Slaapcoaching kan uiteraard gecombineerd worden met (stress) counselling.

De opleiding slaapcoaching heb ik gevolgd bij A Plus Opleidingen!

Wil je meer weten over gezond slapen. Kom dan naar de korte workshops “Gezond Slapen kun je Leren” die ik geef op 16, 17 en 21 februari 2018!

Of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek. In dit gesprek kan ik vertellen wat ik voor jou kan betekenen en meer uitleggen over het individuele traject slaapcoaching.

Ik ben Roos Streumer en door het schrijven van mijn blogs hoop ik jullie inspiratie en tips te geven voor meer rust, energie en veerkracht in jouw dagelijks leven.

In mijn dagelijks leven werk ik met veel plezier als stress counsellor, slaapcoach, psychosociaal therapeut en trainer in mijn praktijk Mentaal Onderhoud in Amstelveen.

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hier in voor Mentaal Magazine! Interesse in mijn begeleiding, trainingen of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact op.

 

Reacties