In dit artikel lees je maar liefst 31 tips over hoe je beter met werkdruk kunt omgaan. Onderstaande tips heb ik niet zelf geschreven, maar ze zijn speciaal voor jou opgesteld door vrouwen werkzaam binnen zorg & welzijn. Deze vrouwen vertellen waar zij zelf veel aan hebben. Daarom willen zij hun eigen tips om beter om te kunnen gaan met werkdruk binnen zorg en welzijn graag met jullie delen.
Afgelopen zomer (2016) hebben maar liefst 34 vrouwelijke professionals uit de sector zorg & welzijn mij een blik gegund in hun werkend leven en hoe zij de werkdruk hierin ervaren. Lees hier mijn verslag daarover. Daar kwam veel informatie uit. Natuurlijk heb ik zelf ervaring als professional binnen deze sector, maar als ik alleen uitga van mijzelf, dan ontstaat er een te eenzijdig beeld. De gesprekken en ingevulde enquêtes hebben mij enorm geholpen om vanaf 2017 inhoud en vorm te gaan geven aan mijn eigen werk.
Anti-stress tips van professionals uit zorg & welzijn voor professionals uit zorg & welzijn
Tijdens dit onderzoek heb ik gevraagd of deze professionals nog een goede anti-stress tip hebben met als doel om deze te delen met jullie. En dat hebben ze gedaan, met als resultaat 31 tips! Wat ben ik hier blij mee! In eerste instantie was ik van plan om iedere week 2 tips te delen op Facebook en LinkedIn. Helaas kwam daar snel de klad in. Vandaar dat ik alle 31 tips in één keer met jullie deel. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar er zitten waarschijnlijk ook wat verrassende tips tussen.
Hier komen de tips:
- “Denk eerst aan jezelf en dan pas aan een ander, anders ga je er aan onderdoor”. Bij veel zorgverleners staat de zorgvrager altijd centraal, dit merk ik ook bij mijzelf. En niet alleen de zorgvrager in de professionele setting, maar iedereen die om hulp vraagt of zorg nodig heeft staat centraal, vaak ook in het privéleven. Dat is niet gezond, denk eerst aan jezelf en dan aan een ander. Want als je er aan onderdoor gaat, heeft niemand meer wat aan jou.
- “Wandelen, sporten en gezonde voeding, want als je goed voor jezelf zorgt, dan kun je ook goed voor een ander zorgen”.
- “Geef het aapje terug aan de eigenaar en vecht niet tegen windmolens in. Met de eerste wordt bedoelt dat jongere professionals geneigd zijn om alle problemen van iedereen op hun schouders te nemen en zich daar enorm verantwoordelijk voor te voelen. Met het tweede wordt bedoeld dat het niet zinvol is om te vechten en strijden tegen iets wat je toch niet wint. Dat is zonde van je energie. Die energie heb je hard nodig.“
- “Ga nooit uit van hoe jij op een situatie reageert. Iedereen zit weer anders in elkaar en voelt, denkt en reageert weer anders. Oordeel niet, maar leef je in. Dit levert loyaliteit en begrip op, hierdoor kun je veel meer aan, zeker als team. Nooit van jezelf uitgaan geldt ook voor het management”.
- “Luister naar jezelf en doe jezelf recht. Onderzoek de signalen die je voelt, negeer deze niet. Veel professionals binnen deze sector zijn toegespitst op anderen. Je empathie is zowel je kracht als je valkuil. Wees je hiervan bewust”.
- “Denk aan jezelf en durf ook echt “nee” te zeggen! Dat is best heel lastig, maar als je nooit voor jezelf “nee” zegt, raak je straks nog overwerkt.”
- “Ik heb vanuit mijn eerste stage echt geleerd werk bij werk te laten wanneer je naar huis gaat en dit de volgende dag pas weer op te pakken. Dit heeft voor mij gezorgd dat mijn tweede stage een stuk beter is verlopen. Het is best lastig, maar wanneer je direct bij het begin de verwachting uitspreekt dat je dat toch echt niet doet (overwerk en meenemen van werk naar huis) hebben mensen daar veel begrip voor.”
- “Zorg dat je buiten je werk je werk los kunt laten. Kijk of het eventueel financieel mogelijk is om minder te gaan werken en meer tijd voor jezelf te hebben. Als je buiten je werk goed in je vel zit, dan kun je je werk beter aan. “
- “Zorg eerst voor jezelf, dan pas kun je echt voor de ander zorgen”.
- “Yoga in combinatie met meditatie helpt mij enorm goed om met de werkdruk en stress om te kunnen gaan.”
- “Probeer bij jezelf te blijven”.
- “Zorg goed voor jezelf, anders kun je niet goed voor een ander zorgen”.
- “Blijf praten met je team en met je manager. Vertel wat op je hart ligt.”
- “Raak niet té betrokken bij je werk en de mensen. En blijf praten met collegae of vrienden als iets te moeilijk is.”
- “Maak tijd vrij voor leuke dingen waar je van geniet, die je aan het lachen maken en waar je van ontspant. Wissel werk en privé af”.
- “Blijf kijken naar de positieve punten. Bespreek thuis even waar je mee zit als je hier behoefte aan hebt en laat dan je werk los. Werk is werk en dat moet je op de drempel achter je laten. “
- “Wanneer je in je vrije tijd eigenlijk geen zin of energie hebt om er op uit te gaan, doe het dan toch. Je kan hier energie van krijgen”.
- “Zoek balans tussen werk en privé”.
- “Ga bij een organisatie werken waar je zelf je werk kunt invullen in plaats van dat het management voor jou bepaalt hoe en wanneer je moet werken. Een keuze hebben in plaats van overgeleverd zijn scheelt 100% !”.
- “Neem de rust om samen met de bewoners een kop koffie te drinken. Dit geeft enorm veel positiviteit en je hebt even tijd voor iedereen en jezelf.”
- “Zorg dat je in je privéleven ook goed voor jezelf zorgt. Gezond eten en sporten zijn een pré voor mij”.
- “Zit je iets dwars op je werk? Praat erover en werk naar een oplossing toe.”
- “Doe ontspannende dingen naast je werk”.
- “Wees niet te perfectionistisch en leer los te laten. De wereld rust niet alleen op jouw schouders. Durf nee te zeggen, een stap terug te doen of risico’s te nemen”.
- “Luister naar jezelf en je eigen lichaam. Zorg dat je plezier in je werk houdt”.
- “Als je de deur uitloopt van je werk, laat het los. Kijk naar de mooie dingen die je buiten je werk hebt; Je gezind, familie, huisdieren enzovoort. Geniet van de kleine dingen in het leven, ze geven je energie.
- “Praat met je team over de hoge werkdruk, de gevolgen en wat hiermee gedaan kan worden binnen het team. Betrek het management hierbij. “
- “Je kunt je er druk om maken, je kunt het ook niet doen. Het verandert niets aan de situatie, alleen aan jouw welbevinden.”
- “Je kunt niet meer doen dan dat je kunt doen. En goed voor jezelf zorgen betekent dat je beter voor een ander kunt zorgen”.
- “Als ik even iets kwijt moet, waarvan ik even niet weer hoe ik daarmee om moet gaan, dan meld ik dit bij mijn leidinggevende. Het maakt mij eigenlijk niet eens uit of ik wel of niet een antwoord krijg, maar ik ben het dan kwijt. Mijn leidinggevende vindt dit ook prettig. “
- Moet ik dit doen. Moet ik dit doen. Moet ik dit Moet ik dit doen.
Eigenlijk gaat het allemaal over goede zelfzorg
Opvallend is dat bijna alle tips over zelfzorg gaan; Hoe goed zorg jij fysiek, mentaal en emotioneel voor jouzelf? Het gaat vooral over grenzen aangeven, je werk loslaten, je richten op wat belangrijk is in jouw leven en wat jou energie geeft, jezelf centraal durven stellen en naar jezelf en de signalen van je lichaam luisteren, kritisch nadenken over wat jouw verantwoordelijkheden zijn en goede fysieke zelfzorg. Wat mij betreft allemaal heel belangrijk, want goede zelfzorg is van belang om goed met werkdruk en stress om te gaan. Je neemt het hier niet mee weg, maar je kunt wel voorkomen dat je straks overspannen of zelfs met een burn-out thuis op de bank zit.
Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben gehad. Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder aangeeft welke tip jij heel waardevol vindt. Heb je zelf een waardevolle tip, deel het hier ook. Je weet ooit wie je hiermee helpt!
Ik ben Roos Streumer (1973). Door het schrijven van artikelen wil ik jou inspiratie en tips geven zodat jij meer uit je dag en nacht kunt halen.
In het dagelijks leven werk ik met veel plezier in mijn praktijk in Amstelveen waar ik stress en burn-out counselling, psychosociale therapie, slaap-coaching en ontspannende massages bied.
Wil je geen enkel artikel missen? Schrijf je dan in voor Mentaal Magazine. Of volg mij op Facebook, LinkedIn of Instagram.
Heb je vragen over dit artikel of vragen of interesse in mijn begeleiding? Stuur gerust een mail naar: info@mentaalonderhoud.nl of gebruik het contactformulier.