Hulp bij stress en spanningsklachten

hulp bij stressKrijg de regie op jouw leven en jouw agenda weer terug

In deze veeleisende maatschappij moeten we aan van alles voldoen. Ook heb je hoge verwachtingen van jezelf. En dat merk je. Je to-do lijstjes puilen uit en je holt al een tijdje achter de feiten aan. Wat voel je je gespannen en onrustig. Is het niet tijd voor hulp bij stress en spanningsklachten?

Wil je meer weten? Hieronder vertel ik je hoe ik jou kan helpen naar meer rust en energie in jouw leven.

Herkenbaar?

  • Je hebt een overvolle agenda
  • Je voelt je opgejaagd, gespannen en onrustig
  • Piekeren doe je veel, het liefst ’s nachts
  • Al een tijdje heb je hebt allerlei vage klachten
  • Ondanks vermoeidheid ga je maar door
  • Je moet veel ballen in de lucht houden

Toch twijfel je of je hulp moet inschakelen. Maar waarom niet? Het is een investering in jezelf. Behalve dat je een burn-out voorkomt, is het een boost voor je gezondheid. Er is aantoonbaar verband tussen stress als oorzaak of instandhouder van fysieke problemen, ziektes en overgewicht.

Wat kun je verwachten?

Eerst brengen we samen in kaart wat voor jou stress oplevert. We kijken naar oorzaken buiten jou. En naar stressoren die van binnenuit komen. Ook zetten we al jouw stress gerelateerde klachten op een rijtje. En wat voor effect stress en spanning heeft op de rest van jouw leven.

Om dit allemaal goed in kaart te brengen maak ik gebruik van de energiebalans en zetten we al jouw energiegevers en energievreters op een rij. Daarnaast krijg je psycho-educatie over stress en ons fysieke stresssysteem en als dat nodig is slaap-educatie.

Vicieuze cirkel doorbreken

Als je last hebt van vermoeidheid of spanning zit je vaak in een vicieuze cirkel die je uit balans houdt. Om hier uit te komen is het belangrijk om zelfkennis te ontwikkelen. Wat zijn jouw grenzen, wensen en behoeften? En hoe doorbreek je ingesleten gedragspatronen die je in deze vicieuze cirkel houden?

Stressmanagement met de 3 sporenaanpak

In mijn counselling gebruik ik de 3 sporenaanpak. Deze zorgt ervoor dat je effectief met stress omgaat. De sporen staan voor de verschillende stijlen van stresshantering Vaak ontwikkelen we een voorkeur voor één van deze stijlen. Doel is dat je ze alle drie leert inzetten.

Oplossingsgerichte aanpak: Hoe kan ik het oplossen?

  • Je stressvolle situatie of energievreters aanpakken
  • Praten met je manager
  • Grenzen leren aangeven
  • Modern Timemanagement (energie-management)
  • Delegeren
  • Leren hulp vragen
  • Conflicten oplossen

Mentaal-Emotionele aanpak: Hoe kan ik accepteren en relativeren?

  • Afstand leren nemen
  • Realistisch denken
  • Omgaan met emoties en gevoelens
  • Zelfvertrouwen opbouwen
  • Mindfulness
  • Anderen en vooral jezelf vergeven
  • Zelfcompassie ontwikkelen

Spanningsverlagende aanpak: Hoe kan ik spanning in lichaam en geest laten afvloeien?

  • Sporten, bewegen en gezond eten
  • Ontspanningsoefeningen
  • Yoga, meditatie en ademhaling
  • Sociale steun en sociale activiteiten
  • Mini pauzes nemen
  • Vrije tijd en hobby’s

De 3 sporenaanpak zorgt ervoor dat je niet doorschiet in één stijl

Bij de oplossingsgerichte aanpak betekent dit dat je je teveel vastbijt in wat dé oplossing moet zijn. En bij de mentaal-emotionele stijl zie je de oplossingen juist over het hoofd. De spanningsverlagende aanpak kan een manier van vermijden zijn van het onderliggende probleem.

hulp bij stress en spanning AmstelveenDennis (ICT Manager) Voor ik bij Roos kwam voelde ik mij opgejaagd en gespannen.  Ook sliep ik beroerd en piekerde ik veel. Ik moest aan veel voldoen met een overvolle agenda als gevolg.  Toen mijn collega met een burn-out werd geconfronteerd ben ik geschrokken. Dat wilde ik niet. Ik heb bij Roos aan de bel getrokken voor hulp bij stress en spanningsklachten.

En ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan. Wat ik vooral effectief vond was het werken met de 3 sporenaanpak. Dat is zo compleet; Je werkt op de korte én de lange termijn. Ook heb geleerd dat ik keuzes mag maken. Ik kan niet alles en zeker niet tegelijk. Ik heb daardoor weer energie voor de belangrijke dingen.

 

Roos Streumer

Als counsellor sta ik met beide voeten op de grond. Ik werk diepgaand als dit kan, ik ben pragmatisch als dit nodig is en ik gebruik humor als dit gepast is. Ik werk met 3 pijlers: rust, richting en regie. En ik vind het vooral belangrijk dat je hier een plek vindt waar je je vertrouwd voelt. Koffie, thee en een goed gesprek staan voor je klaar.

Interesse in hulp bij stress en spanningsklachten? Je bent welkom voor een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Leesvoer