Tips bij Faalangst: Voel jij je veilig genoeg om fouten te maken?

Als je last hebt van faalangst, dan ben je bang om fouten te maken, te falen. Je doet er alles aan om dit NIET te laten gebeuren. En dat beperkt je, veel meer dan je denkt. Het is een cliché, maar van fouten maken leer je. Toch voelen veel mensen zich niet veilig genoeg om fouten te maken. Zonde, want mogen falen werkt bevrijdend.

“Falen, fouten maken maakt mij kwetsbaar. Ik laat een stukje van mijzelf zien wat ik liever niet wil laten zien. Of wat ík liever niet zie. Falen maakt dat ik met mijn omgeving deel, wat ik niet wil zijn. Het komt niet overeen met het beeld wat ik van mijzelf heb. Al weet ik dat dat dit beeld van mijzelf niet klopt. Alleen al omdat ik zo mijn best moet doen om dit beeld hoog te houden. Falen en mij daar bewust van zijn betekent dat ik niet voldoe aan het beeld wat ik van mijzelf heb. Dat is confronterend”.

Fouten maken is menselijk. Maar als je last hebt van faalangst, dan geldt dat niet voor jou.

Je focus ligt op het voorkomen van het maken van fouten.  Je doet er alles aan om dit niet te laten gebeuren. Het wordt een doel op zich om je angst onder controle te houden. Een doel wat nergens toe leidt, want het verkrampt je. Faalangst beperkt je. Het leid je af van wat eigenlijk veel belangrijker is. Je focus op ontwikkeling, wensen en de doelen die je graag wilt behalen.

Juist, faalangst ontneemt je de vrijheid om je te ontwikkelen. Het beperkt je in jouw persoonlijke en professionele groei, omdat je niet op een ontspannen manier dingen uit kunt proberen en kunt oefenen. Want de kans op falen is veel te groot.

Toch weet je dat je eerst moet vallen en opstaan om prestaties neer te zetten.

Ooit heb je leren lopen, heb je leren fietsen, schrijven…. dat ging ook niet in één keer goed. Natuurlijk niet, maar je werd aangemoedigd om verder te gaan, om het nog een keer te proberen. Iedere misstap, iedere fout was een stap dichter bij succes, bij het behalen van je doel. Dat lijken we vergeten te zijn.

Fouten maken maakt ons kwetsbaar, het laat veel van onszelf zien en dat willen we niet. We willen sterk zijn, en onze kwetsbare kant ver weg stoppen.

Met faalangst word je niet geboren, je hebt hier hooguit aanleg voor. Dus op een zeker moment ontwikkel je dit. Mogelijk ben je binnen een omgeving opgegroeid waarin fouten of falen als vreselijk werd gezien, zelfs niet mocht. Dit neem je voor de rest van jouw leven mee. Misschien heb je weinig zelfvertrouwen of kamp je met een negatief zelfbeeld of een negatieve vorm van perfectionisme.

En waarschijnlijk heb je er niet altijd last van, maar bijvoorbeeld alleen op je werk, omdat daar een cultuur heerst waarin geen fouten gemaakt mogen worden. Onze maatschappij is druk bezig fouten weg te moffelen en te vermijden, want daar hangt een negatief waardeoordeel aan.

Fouten maken, falen is dus zo makkelijk nog niet in een perfectionistische maatschappij vol prestatiedruk.

En dat is jammer, want geen fouten durven maken kent veel nadelen:

  • Je ontneemt jezelf om te groeien en te ontwikkelen en zo jouw doelen te behalen.
  • Faalangst ontneemt je te luisteren naar jezelf en jouw omgeving.
  • Het ontneemt je om op een ontspannen manier met feedback om te gaan en daarvan te leren.
  • Faalangst ontmoedigt je, je durft niet te ontdekken en nieuwe dingen uit te proberen.
  • Het maakt jouw wereld steeds kleiner, want je sluit je zelf op. Daar ben je veilig.
  • Het belemmert je in een gelukkig en bevredigend leven, omdat je je talenten niet durft te ontwikkelen en jezelf niet durft te leren kennen.
  • Het zorgt voor stress-klachten en kan zelfs de oorzaak zijn van een burn-out!

Zonde om hier niets aan te doen!

Wat zit jou nu eigenlijk in de weg?

Werk of leef je in een omgeving waarin het maken van fouten of falen niet is toegestaan? Hangt er een negatief waardeoordeel aan? Belemmer je jezelf? Schaam je je? Ben je bang voor afwijzing? Ben je bang jouw baan, jouw positie of goede naam te verliezen? Associeer je fouten maken met een negatief oordeel? Zegt het iets over jou als persoon? Ben je bang dat het jou niet lukt omdat je er niet slim genoeg of handig genoeg bent? Wil je liever niet geconfronteerd worden met jouw “negatieve” kant, omdat dit pijnlijk is?

Wat je tegen faalangst kunt doen? Begin eens met jezelf een aantal vragen te stellen:

  1. Hoe uit jouw faalangst zich in jouw dagelijks leven/ bepaalde situaties?
  2. Wanneer, door welke situatie of door welk persoon wordt faalangst bij jou getriggerd?
  3. Waar beschermt faalangst jou tegen? Hoe helpt faalangst jou daarin?
  4. Hoeveel ruimte geef jij jezelf om fouten te mogen maken? Zit daar niet wat rek in?
  5. Omschrijf eens hoe faalangst jou beperkt in jouw leven, ontwikkeling en wensen/doelen?
  6. Omschrijf eens hoe jouw leven zonder of met minder faalangst kan zijn?
  7. Wat houdt jouw faalangst in stand? Wat kan en wil je hieraan doen? Wie kan jou daarmee helpen?

Pak pen en papier of een mooi schrijfboekje en schrijf de vragen en daaronder de antwoorden op. Je mag dit heel mooi omschrijven. Ben je geen schrijver, noteer het dan met steekwoorden. Bespreek je antwoorden met iemand die je vertrouwt. Vooral de laatste vraag is erg belangrijk. Ga goed na wat dit in stand houdt, want hier zit ook vaak het antwoord verborgen wat je eraan kunt doen

Faalangst beperkt je!

Meer lezen en leren over faalangst, zet dit dan als reactie hieronder! Dan ga ik er in een nieuwe blog dieper op in! Jouw ervaringen delen in een reactie? Graag! Delen op Social Media? Dat waardeer ik echt enorm!

Wil jij professionele begeleiding bij faalangst? Schakel gerust hulp in van een counsellor (of coach of therapeut). Dit is verstandig om te doen, want met een blog alleen help ik je helaas niet van faalangst af. Dat zou natuurlijk heel mooi zijn. Met deze blog wil ik je vooral helpen om een eerste stap te zetten door je bewust te worden hoe faalangst jou beperkt. Gelukkig kun je er wat aan doen.

Last van faalangst en op zoek naar hulp? Ik kan je hierbij helpen!

Ik ben Roos Streumer en door het schrijven van mijn blogs wil ik jou inspiratie en tips geven zodat jij meer uit je dag & nacht kunt halen. In mijn dagelijks leven werk ik met veel plezier in mijn praktijk Mentaal Onderhoud in Amstelveen. Je kunt bij mij terecht voor:

Wil je meer tips, coach-oefeningen, inspiratie en blogs? Word actief of minder actief lid van mijn Facebook Groep: Roos Streumer – Stress Counsellor & Slaapcoach geeft tips.

Wil je geen door mij geschreven artikel missen? Schrijf je dan hier in voor Mentaal Onderhoud.

 

 

 

 

 

Kiezen voor de training slaapcoaching; Wat mij motiveerde!

Laatst vroeg iemand mij wat mij gemotiveerd heeft om de opleiding slaapcoaching te doen. Ik weet het al veel langer; Slapen is ontzettend belangrijk. Ben je grieperig of verkouden? Slapen is het beste medicijn. Sta je voor een moeilijke beslissing en twijfel je? Slaap er nog eens een nachtje over. Een beroerde nacht achter de rug? Overdag ben je moe, prikkelbaar en niet vooruit te branden. Lekker geslapen? Je springt fris en fruitig je bed uit! Slapen is dus belangrijk; Het is zelfs een eerste levensbehoefte! Waarom ik gekozen heb voor slaapcoaching als bijscholing, dat vertel ik aan de hand van een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.  

Een aantal maanden geleden meldde een cliënt zich bij mij. Hij gaf aan last te hebben van stress en dit weet hij aan zijn overvol geplande dagen. Zijn wens was meer rust in zijn agenda en hij wilde dit bereiken door duidelijker zijn grenzen aan te geven, dus ook “nee” te leren zeggen. Hij vertelde hier moeite mee te hebben, omdat hij bang was opdrachtgevers en zijn aanzien te verliezen.

Mijn cliënt vertelde de hele dag erg moe te zijn. Slechte nachten lagen daaraan ten grondslag.

Hij kende zichzelf ook niet meer terug; Hij reageerde vaak kortaf op zijn omgeving. “Allemaal stress”, vertelde hij mij, “mijn hoofd zit soms zo vol met wat ik allemaal moet doen. Ik vergeet ook steeds van alles. Daar maak ik mij ook zorgen over. En als ik ’s nachts wakker word, voel ik mij beroerd en begint het malen”.

“In alle eerlijkheid”, vertelde hij, “door de week als ik thuis kom neem ik graag een pilsje.

Dit doe ik om mij te ontspannen. Dat lukt mij anders niet meer. Vaak lust ik er dan nog wel een pilsje”. “Gek”, gaf hij aan, “Ik ben anders niet zo’n drinker. Ik drink hooguit in het weekend één pilsje. Meer niet”. Dit zette mij aan het denken. Door mijn interesse in gezond slapen was ik al eens op zoek gegaan naar informatie op internet. En alcohol, had ik gelezen, kan een negatief effect hebben op een gezonde nachtrust.

In gesprek vroeg ik mijn cliënt terloops of ik hem een praktische tip mocht geven. Dat mocht, graag zelfs. Ik vertelde hem dat alcoholgebruik ervoor zou kunnen zorgen dat hij niet goed sliep. Misschien was het een idee om de alcohol te laten staan. “Doe met deze tip wat jij wilt”,  zei ik nog. Eerst twijfelde mijn cliënt. Zo’n pilsje zorgde er toch ook voor dat hij lekker insliep. Hij was bang om piekerend de nacht in te gaan en nóg minder te slapen. Hij zou erover nadenken.

Twee weken later zag ik mijn cliënt weer. Ik vroeg: “Hoe gaat het met je”. “Goed”, vertelde hij mij.

Ik was stomverbaasd, twee weken daarvoor zat hij absoluut niet lekker in zijn vel en voelde hij zich machteloos en vermoeid. “Vertel”, vroeg ik hem. “Ik kan gewoon weer helder denken en wat wij vorige keer allemaal hebben besproken. Daar ben ik mee aan de slag gegaan”. “Goed om te horen” zei ik, “Wat is er verder veranderd dat je je zoveel beter voelt”. “Het gesprek heeft mij erg goed gedaan”, vertelde mijn cliënt. “Eerst niet, ik bleef moe. Het lukte maar niet. Die tip om niet meer te drinken bleef door mijn hoofd malen. Misschien was dat wel wat.  Ik heb de pilsjes vanaf dat moment laten staan”.

Hierop vertelde mijn cliënt dat hij steeds beter was gaan slapen. Hij voelde zich weer fit, waardoor hij  met een heldere blik naar zijn problemen kon kijken. “Gek genoeg voelen mijn problemen minder zwaar en oplosbaar”, gaf hij aan. “Daar heb ik nu energie voor, want ik slaap de hele nacht weer door”.

Blijkbaar had ik mijn cliënt bij toeval het juiste advies gegeven.

Hierdoor werd de kwaliteit van zijn nachtrust beter, waardoor hij zich ook beter ging voelen. Hij had meer energie wat hem ruimte gaf om succesvol met zijn hulpvraag, meer rust in zijn agenda door grenzen aan te geven, aan de slag te gaan.

Dat dit toeval is, bleek later tijdens de training slaapcoaching. Slaapcoaching blijkt echt maatwerk te zijn. Wat maakt dat iemand slecht slaapt of een kwalitatief slechte nachtrust heeft, is heel individueel. Zelf ben ik niet gevoelig voor cafeïne (koffie, cola en thee met theïne). Ik slaap er prima op. Maar er zijn legio mensen die na een bepaald tijdstip echt geen koffie meer moeten drinken. ‘Ik doe dan geen oog dicht”, hoor ik vaak. Stress is voor mij wel een dooddoener voor een goede nachtrust. Ik word dan het liefst rond een uur of 4 wakker, klaarwakker! Blijkbaar is het dan tijd voor een rondje piekeren.

Maar hoe zit het dan met alcohol zoals in het voorbeeld?

We kennen allemaal het bekende slaapmutsje, een middeltje om lekker in te slapen in drukke, stressvolle tijden. Maar is alcohol wel zo’n geschikt slaapmiddel? Nee, dat is het zeker niet. Je lijkt beter in te slapen, maar je levert enorm in op kwaliteit van slaap. Alcohol onderdrukt je REM-slaap (droomslaap) tot de alcohol in je lichaam is afgebroken.  Juist deze fase is belangrijk voor het verwerken van emoties en is hard nodig voor informatieverwerking en je mentale gezondheid. Geen wonder dat mijn cliënt weer helder naar zijn problemen kon kijken en oplossingen zag toen hij weer beter sliep door de pilsjes te laten staan.

Tijdens de training heb ik geleerd dat een gezonde nachtrust een eerste levensbehoefte is, net als eten en drinken. Ik heb geleerd dat gaan slapen niet een afsluiting is van de dag, maar het begin van een nieuwe dag. En wat je overdag doet of juist laat, heeft veel impact op de nacht. Er is dus sprake van een wisselwerking. Deze kan heel gezond zijn; Wie uitgerust wakker wordt, zal geen moeite hebben om een gezonde leefstijl aan te houden. Deze kan ook ongezond zijn.

Wie moe is door slechte nachten, heeft moeite om keuzes te maken die een positief effect hebben op de kwaliteit van slaap.

Een gezonde nachtrust zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal herstelt en dat je je emoties verwerkt. Vandaar dat het een eerste levensbehoefte is. Slaap je slecht, dan merk je dat direct. Voor mij is dat een goede reden om aandacht te besteden aan de kwaliteit van slapen van mijn cliënten. Want een gezonde slaap kan snel verstoord raken door allerlei verschillende oorzaken. Slaapcoaching is erop gericht dit in kaart brengen (gedragspatronen en oorzaken) en de vicieuze cirkel waar je je in bevindt te doorbreken óf je door te verwijzen naar je huisarts met advies voor de juiste hulpverlening. Slaapcoaching kan uiteraard gecombineerd worden met (stress) counselling.

De opleiding slaapcoaching heb ik gevolgd bij A Plus Opleidingen!

Wil je meer weten over gezond slapen. Kom dan naar de korte workshops “Gezond Slapen kun je Leren” die ik geef op 16, 17 en 21 februari 2018!

Of maak een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek. In dit gesprek kan ik vertellen wat ik voor jou kan betekenen en meer uitleggen over het individuele traject slaapcoaching.

Ik ben Roos Streumer en door het schrijven van mijn blogs hoop ik jullie inspiratie en tips te geven voor meer rust, energie en veerkracht in jouw dagelijks leven.

In mijn dagelijks leven werk ik met veel plezier als stress counsellor, slaapcoach, psychosociaal therapeut en trainer in mijn praktijk Mentaal Onderhoud in Amstelveen.

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hier in voor Mentaal Magazine! Interesse in mijn begeleiding, trainingen of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact op.