Voor welke counsellor, coach of therapeut kies ik?

CounsellingEn dan heb je eindelijke besloten professionele hulp in te schakelen. En de keuze is reuze…je kunt kiezen uit een woud vol therapeuten, counsellors en coaches. Dit zorgt bij jou regelrecht voor keuzestress. Want bij wie klop je aan? Wie is de juiste persoon om jou te helpen? Wanneer is iemand goed? En waar moet je dan op letten?  In dit artikel wil ik jou helpen bij het kiezen van de voor jou juiste therapeut, counsellor of coach. Want het is niet makkelijk kiezen uit een woud vol hulpverleners die allemaal het beste met jou voor hebben.

Ik snap heel goed dat je moeite hebt met kiezen. Want straks stap je binnen bij een voor jou totaal onbekende persoon aan wie je je diepste zieleroerselen gaat toevertrouwen. Dat is niet niks, dus dat wil je ook niet aan de eerste de beste kwijt. Tot nu toe heeft hulp zoeken je vooral vragen opgeleverd. En ik ga je hierin stap voor stap de weg wijzen in het woud der hulpverleners. En ik eindig met een waardevol advies die jou echt op weg helpt.

 

Een specialist versus een generalist

Misschien heb je al een beetje op Google rond geneusd. En het is je vast opgevallen dat er hulpverleners zijn die een specialisatie aanbieden en dat er hulpverleners bij wie je met iedere psychische klacht of psychosociaal vraagstuk welkom bent, de generalist. Maar waar kies je dan voor?

De specialist richt zich op één doelgroep en/of houdt zicht bezig met specifieke problematiek. Het voordeel is dat de specialist veel weet over haar specialisatie en/of haar doelgroep. Een ander groot voordeel is dat zij zich hier heel verbonden mee voelt. En dit ervaren veel hulpvragers als een groot voordeel. Als je met stressklachten kampt en je bent bang om overspannen te raken, dan kies je niet voor een relatietherapeut. Via de website of Facebookpagina van een hulpverlener kun je goed nagaan op welke problematiek of doelgroep zij zich richt.

Maar wanneer kies je voor een generalist? Misschien ben je er nog niet helemaal uit wat er precies aan de hand is, waar de schoen eigenlijk wringt. Daar wil je eerst achter komen. Of je ervaart meerdere problemen tegelijkertijd, ook dan is het fijn om naar een generalist te gaan.

Veel generalisten hebben een voorkeur voor een bepaald thema, doelgroep of soort problematiek. En bij de meeste specialisten hoef je niet precies binnen hun doelgroep of specialisatie te vallen, als er maar raakvlakken zijn.

 

Een specifieke methodiek versus een eclectische manier van werken

Ik hoor je al denken: “Roos, eclectisch, wat is dat eigenlijk?”. Dat vind ik ook een heel goede vraag. Er zijn hulpverleners die volgens een specifieke theorie en methodiek werken zoals NLP of cognitieve gedragstherapie of een spirituele methode. Er zijn ook hulpverleners die aangeven op een eclectische manier te werken. Dit betekent niet meer dan dat de therapeut meerdere theorieën aanhangt en van daaruit meerdere methodieken gebruikt om jou te helpen. Het grote voordeel is dat deze hulpverlener maatwerk kan leveren. Jouw hulpvraag staat centraal.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat je je heel erg aangetrokken voelt tot een specifieke methodiek. Daar ben je enthousiast over. Het voordeel hiervan is dat de hulpverlener enorm gelooft in de therapievorm die zij geeft. Dat is heel erg belangrijk voor het slagen van het traject. Nadeel is dat het middel (de methodiek) belangrijker kan worden dan het doel. Een goede hulpverlener houdt dit goed in de gaten en zal de methodiek nooit boven jouw hulpvraag stellen.

En kijk uit voor therapeuten die beweren ieder probleem (psychisch, psychiatrisch, fysiek; Van hamertenen tot depressies) kan verhelpen met één simpele methodiek. Zoals marktplaats altijd aangeeft, wat te mooi is om waar te zijn…. Vul het zelf maar in.

Voor hulpverleners, coaches en therapeuten die voor zichzelf psychosociale hulp willen inschakelen is het verstandig om voor een methodiek of professie te kiezen die anders is dan die jij zelf gebruikt of bent.

 

Ervaringsdeskundige of juist niet

Als een hulpverlener aangeeft ervaringsdeskundige te zijn, dan heeft zij (ongeveer) dezelfde problematiek doorgemaakt als jij. Dat kan heel fijn en vertrouwd zijn, iemand begrijpt wat jij doormaakt. Je snapt het al, over het algemeen zijn ervaringsdeskundigen specialisten en zij zijn heel gedreven om jou te helpen.

Onder deze gedrevenheid zit een addertje onder het gras. Als een ervaringsdeskundige haar eigen problematiek nog niet voldoende heeft verwerkt, dan schuilt er gevaar in  een vorm van projectie (zo noem ik het maar even). Hiermee bedoel ik dat de therapeut in kwestie haar eigen gevoelens en problematiek projecteert op jou. Dit stagneert het traject, want de therapeut raakt blind voor jouw verhaal/hulpvraag en verleent hulp vanuit haar eigen verhaal/hulpvraag omdat zij daarin zelf nog veel te verwerken heeft. Een goede ervaringsdeskundige kan haar situatie loskoppelen van die van jou en daardoor deskundig haar werk verrichten en haar ervaringsdeskundigheid positief inzetten.

Een niet ervaringsdeskundige hulpverlener kan jou evengoed helpen. Een goede therapeut heeft als persoonlijke kwaliteit empathie en kan zich hierdoor goed inleven in jouw verhaal. De meeste hulpverleners hebben het nodige meegemaakt, al dan niet persoonlijk, waardoor zij behoorlijk wat levenservaring hebben waar zij uit putten. Levenservaring is overigens niet altijd leeftijdsgebonden!

 

Wel of niet aangesloten bij een beroepsvereniging

Of een hulpverlener aangesloten is bij een beroepsvereniging kan de kwaliteit van hulpverlening niet waarborgen. Dus staar je daar niet blind op. Er zijn heel goede therapeuten (die goed zijn opgeleid) die niet aangesloten zijn. En niet alle aangesloten hulpverleners zijn kwalitatief goed.  Het voordeel van een hulpverlener die aangesloten is, is dat je zeker weet dat deze persoon een goede opleiding heeft genoten en verplicht is tot bij- en nascholing.

Als een therapeut niet lid is van een beroepsvereniging, dan is er niemand die dit controleert. Maar als hulpverlener ben je zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit die je levert, de bij- en nascholing die je volgt en de intervisie waaraan je deelneemt. Veel hulpverleners kiezen niet (meer) voor een dergelijk lidmaatschap vanwege het kostenplaatje wat hier aan hangt of omdat zij zich persoonlijk en/of professioneel niet kunnen vinden in wat een beroepsvereniging te bieden heeft. Deze hulpverleners hebben vaak wel de juiste diploma’s op zak en dragen zorg voor hun professionele ontwikkeling, bij- en nascholing. Vraag dit gewoon na!

 

Betaalbaar versus hoge tarieven

Veel mensen zijn het met de uitspraak eens dat je voor kwaliteit betaalt. Dus hoe hoger de tarieven van de hulpverlener, hoe beter de geboden hulpverlening. Dan heb ik heel goed nieuws! Je hoeft niet de hoofdprijs te betalen voor kwalitatief goede hulp!

Naast kwaliteit zijn er meerdere factoren die de hulpverlener meeneemt in het bepalen van het tarief. Dit heeft met de kosten te maken die de therapeut maakt. Denk aan de huur van een praktijkruimte, lidmaatschap van één of meerdere beroepsverenigingen, bij- en nascholing, verzekeringen, kantoorartikelen, promotiemateriaal, marketingkosten enzovoort.

En vergeet niet dat we ook nog ergens van moeten leven; Brood op de plank! Deze kosten worden doorberekend in de tarieven die de hulpverlener hanteert. Een kostenbewuste therapeut kan dus voor een betaalbaar tarief goede kwaliteit bieden. Hoge tarieven betekent niet altijd dat er betere kwaliteit wordt geleverd, dit duidt eerder op hoge kosten. Wees je hier bewust van.

 

Opleidingsniveau van de hulpverlener: HBO versus Academisch

Weer iets om over na te denken, is een academisch geschoold psycholoog nu beter dan een op HBO niveau geschoold hulpverlener? Je zult denken dat iemand die jarenlang studie heeft verricht aan de universiteit jou beter kan helpen. Maar helaas, of iemand een goede therapeut voor jou is hangt van meer factoren af dan alleen het opleidingsniveau.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat, als je hulp zoekt bij psychosociale problematiek, het niet uitmaakt welk opleidingsniveau de hulpverlener heeft. De kwaliteit van het contact met jouw therapeut bepaalt voor een groot deel het resultaat van de begeleiding. Het is belangrijk dat jouw therapeut empathisch is, echt contact met jou maakt en een kei is in communiceren. Een goede hulpverlener kan goed omgaan met (hevige) emotionele uitingen, waardoor zij jou durft te confronteren als dit nodig is en een hevige emotionele reactie niet uit de weg gaat.

Wat echt belangrijk is, is dat je een klik hebt met jouw hulpverlener. Hiermee bedoel ik dat je je veilig en vertrouwd voelt en dat je ruimte voelt om alles te kunnen vertellen en delen wat je op je hart hebt. En ook belangrijk is dat je durft aan te geven als je minder tevreden bent met de hulp die je krijgt. Op deze manier kan jouw hulpverlener samen met jou het traject aanpassen zodat het beter aansluit op jouw verwachtingen. Een goede hulpverlener nodigt jou ook uit om feedback te geven op haar manier van hulpverlenen en zal altijd stilstaan bij jouw verwachtingen en hierop aansluiten.

Een goede hulpverlener of therapeut is natuurlijk wel goed opgeleid! Maar het maakt bij psychosociale problematiek niet uit of je voor een HBO of academisch geschoolde hulpverlener kiest.

 

En nu geef ik mijn beste advies weg!

Wat ik vooral mee wil geven is dat het vooral belangrijk is dat er een klik is tussen jou en jouw toekomstige hulpverlener. En er is maar één manier om hier achter te komen. Ik heb dit al benoemd in mijn artikel genaamd “Wel of niet in therapie of coaching?”  en dit is ook hier mijn beste advies:

Maak persoonlijk kennis met de hulpverlener die jij op het oog hebt!

Neem contact op en vertel dat je mogelijk interesse hebt en speek een vrijblijvend kennismakingsgesprek af. Veel therapeuten, counsellors en coaches bieden dit al aan op hun website. Een mailtje of een belletje is vaak al voldoende om een kennismaking af te spreken. Een andere manier om kennis te maken is naar een laagdrempelige workshop of lezing te gaan van deze hulpverlener. Op deze manier maak je ook kennis met de manier van werken.

Mocht je vragen hebben of mocht ik nu de counsellor zijn van jouw keuze; Koffie, thee en een goed kennismakingsgesprek staan voor jou klaar! Neem gerust contact op voor een afspraak.

 

Roos Streumer

Ik ben Roos Streumer en door het schrijven van mijn blogs hoop ik jullie inspiratie en tips te geven om in deze veeleisende en perfectionistische maatschappij je eigen weg te vinden naar een mooi (werkend) leven.

In mijn dagelijks leven werk ik met veel plezier parttime als stress counsellor, coach en trainer in mijn praktijk Mentaal Onderhoud in Amstelveen.

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hier in voor Mentaal Magazine! Interesse in mijn begeleiding, trainingen of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact op.

 

 

 

 

 

Droom groots, maar denk in kleine stappen – over realiteitszin

Succesvol zijn, kilo’s afvallen, je droombaan vinden, een geweldig bedrijf opstarten…. Dit jaar wordt jouw jaar! Alles gaat anders worden, want jij gaat het anders doen. Je gaat dit jaar écht het allerbeste uit jezelf halen, je gaat je hart écht volgen en je gaat je dromen écht waarmaken. Je voelt de energie tot in je tenen en dat is voor jou hét teken; “The Sky is the Limit” en opgeven is geen optie. Je hebt hoog gespannen verwachtingen en dat voelt geweldig. Want jij kunt alles bereiken wat je wilt en jij kunt worden wie je wilt zijn.

The sky is the Limit

Dit lijkt de boodschap van deze tijd. Als je maar het allerbeste uit jezelf haalt, dan bereik jij het leven waarvan je droomt. Dat betekent wel dat je er 100% voor moet gaan en dat het woord “opgeven” niet meer in je woordenboek voorkomt. Maar dat heb je er voor over. De media staan vol voorbeelden van mensen die jou zijn voorgegaan. Ooit stonden ze op een punt dat de basis onder hun voeten was weg gemaaid en kijk waar ze nu staan; Alles bereikt wat hun hartje begeert, zij hebben hun ultieme droom verwezenlijkt.

En jij denkt “Dat wil ik ook!”. Want je bent ontevreden of onzeker, je zit niet lekker in je vel en je wil gewoon meer van het leven maken dan dat je nu doet. Sterker nog, je wilt echt alles uit je leven en jezelf halen. Dit is de weg naar jouw ultieme geluk. Niets houd je tegen, want als een ander dit lukt, dan lukt jou dit ook. “The Sky is immers the Limit”. Ook jij kunt alles bereiken wat je wilt en worden wie je wilt zijn. En er is geen excuus dat dit jou niet lukt.

Ik wil jouw droom niet kapot maken, maar…

Dit klinkt allemaal zo onschuldig. Je zult niet de eerste zijn die zich hierdoor laat inspireren. Toch maak ik mij een beetje zorgen als ik dit lees of hoor. En nee, ik vind dat er helemaal niets mis is met ambitie, verre van. We hebben ambitie en doelen nodig in ons leven. En ik ben zelf behoorlijk ambitieus.  Maar er is ook niets mis met een gezonde dosis realiteitszin. En ik vraag mij soms af waar deze realiteitszin is gebleven. Oh, en ik hoor je zeggen: “Roos, zeur toch niet zo! Maak mijn dromen niet kapot!”. Maar ik maak jouw dromen niet kapot. Sommige dromen moeten alleen blijven wat ze zijn voordat ze een nachtmerrie worden: juist, dromen!

Kenmerkend aan dromen is dat ze niet overeenkomen met de realiteit. En als je heel erg aan jouw droombeeld blijft hangen van hoe jouw leven er uit zou móeten zien, dan creëer je onrealistische verwachtingen. Maar als jij ervan overtuigt bent dat de wereld maakbaar is, dan zie je niet dat jouw verwachtingen niet haalbaar zijn. En daar wringt de schoen. Als jouw verwachtingen niet uitkomen, dan ben jij degene die gefaald heeft.

Teleurstelling, frustratie en valse hoop

En dan is het is jouw eigen schuld, want jij hebt niet alles uit het leven gehaald, je bent er niet 100% voor gegaan. En deze gedachten maken jouw onzeker, gefrustreerd, je bent teleurgesteld in jezelf of je voelt weer die onvrede. Jouw zelfbeeld krijgt een knauw, want jij hebt het zelf laten mislukken. Maar er is hoop, een hele markt vol “goeroes en inspirators” willen jouw helpen jouw droom te verwezenlijken. Nieuwe hoop is geboren.

Maar ook deze hoop blijkt vals en daar ga jij je niet beter door voelen. Wat nu? Je voelt je mislukt, je kunt je droom maar beter opgeven.

Blijf dromen, want jouw dromen geven richting!

Natuurlijk mag je blijven dromen, sterker nog, je móet blijven dromen. Dromen zijn heel functioneel, want zij vertellen jou over jouw wensen en verlangens. Maar vergeet tijdens het dromen niet je ogen open te houden voor de realiteit. De realiteit is dat de wereld niet maakbaar is en dat die” limit” vaak al lager boven je hoofd hangt dan je denkt. Maar als je het goed aanpakt dan kan jouw droom richting aan jouw leven geven. Want jouw droom vertelt iets over de behoeftes die je hebt.

Het vertelt jou iets over jouw behoefte aan verbondenheid, jezelf kunnen uiten, een behoefte om iets te betekenen voor een ander, iets te creëren noem maar op. Welke behoefte ligt ten grondslag aan jouw droom? Dat is geen makkelijke vraag. Maar als je hier achter komt, dan leer je dat je je droom niet letterlijk hoeft te verwezenlijken, maar geeft het jou zelfinzicht en richting.

Houd je ambitie en droom levend door realistisch te blijven

Aan verwachtingen die verbonden zijn aan de onderliggende behoeftes kun je realistische en concrete doelen verbinden. En tijdens het opstellen van deze doelen houd je rekening met de omstandigheden waarin je verkeert en jouw persoonlijke kwaliteiten, valkuilen en zwakke punten. Je bent niet overal goed in. Ook mag je je verwachtingen bijstellen en je doelen aanpassen gedurende het proces. Alles uit het leven en jezelf halen en er 100% voor gaan kunnen maar heel weinig mensen en zij geven daar enorm veel voor op, meer dan je denkt. Dat moet je ook net willen. Heel veel mensen worden daar juist helemaal niet gelukkig van.

Droom groots, maar denk in kleine stappen. Houd je doelen reëel en heb niet té hoge verwachtingen van jezelf en van het leven. Dit maakt je juist onzeker en als iets funest is voor je ambitie is het onzekerheid. Houd rekening met je omstandigheden, mogelijkheden en onmogelijkheden. Ontwikkel begrip voor jezelf als iets niet lukt en vier al je kleine en grote successen.  Als je dat kunt, dan krijg je steeds meer zelfvertrouwen omdat je stap voor stap iets bereikt, je krijgt meer inzicht in jezelf en je komt tot de ontdekking dat je meer kunt dan je dacht. En dat houdt jouw ambitie en droom levend.

Opgeven is wél een optie

En als het allemaal niet lukt of het blijkt dat je er uiteindelijk niet gelukkig van wordt, dan is opgeven wél een optie. Want misschien is het jouw droom niet of is het nog niet de tijd hiervoor. Je kunt altijd terug. En die gedachte geeft mij heel veel rust. Opgeven heeft voor mij ook niets met mislukken te maken, maar alles met realiteitszin. Ik kies gewoon voor een ander pad en dat mag.

Dus droom groots, maar denk in kleine stappen. Luister naar wat een droom jou wilt vertellen over jouw behoeften en welke richting je kunt inslaan. En houdt je verwachtingen realistisch en wees blij met wat je al hebt en hebt bereikt. Begin bij het begin (realistische doelen) en niet bij het eind (onrealistische verwachtingen). Zo voorkom je dat je teleurgesteld raakt in jezelf en in het leven.

Wordt vervolgd, begin dit jaar nog zal ik een blog schrijven over hoe dromen jou richting kunnen geven in het leven.

Roos Streumer

Ik ben Roos Streumer en door het schrijven van mijn blogs hoop ik jullie inspiratie en tips te geven om in deze veeleisende en perfectionistische maatschappij je eigen weg te vinden naar een mooi (werkend) leven.

In mijn dagelijks leven werk ik met veel plezier parttime als stress counsellor, coach en trainer in mijn praktijk Mentaal Onderhoud in Amstelveen.

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hier in voor Mentaal Magazine! Interesse in mijn begeleiding, trainingen of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact op.